Dijital Çağda İllüzyonel Pazarlama Kitabı


Yard. Doç. Dr. Adnan Ertemel’in yazdığı güzel bir kitap. Buradan girip satın alabilirsiniz.

Benim altını çizdiğim yerleri aşağıda bulabilirsiniz.

Hepiniz gelecek için endişelenmeliyiz çünkü hayatımızın geri kalanını geçireceğimiz yer orası. C.F. Kettering
Veri Saklama Maliyeti
Büyük veri olarak adlandırılan klasik veri yönteme teknikleriyle baş edilemeyecek büyüklükteki bilgi saklamanın maliyeti yıllar geçtikçe dramatik ölçüde düşüyor.
Veri saklama maliyetini ek olarak, bilgi işleme maliyeti de dramatik oranda düşürüyor.
Bilgiyi İşleme Maliyeti
Film endüstrisinde bittiği görülebilecek gibi insanlar kendi değer yargıları, endişeleri, ilgi alanlarıyla örtüşen hikayeleri hipnotize olmuşçasına sonuna kadar takip eder, beğendiklerini çevresiyle paylaşır.
Papirüs’ten Kullan At Kağıda, Süper Bilgisayardan ‘Nesnelerin İnterneti’ne Değişim
Hepimiz değişimin bir parçasıyız, değişimi ya yönetirsiniz ya da değişime yenik düşersiniz…
Bir teknolojinin yıllar içinde toplum tarafından ne oranda kanıksandığı ve normal kabul edildiğinin çok nesnel bir ölçü olarak Google Kitaplar araması üzerinden dünyada yazılan tüm kitaplarda demir yolu kelimesinin geçme sıklığı aşağıdaki grafikte verilmiştir.
1920’li yıllarda oldukça popüler bir kavram olan bu teknoloji zamanla yavaş yavaş yaşamın kanıksanmış bir kusuru olarak kitaplarda daha az geçmeye başlamıştır.
Grafik
Demir yolu kelimesinin bütün kitaplarda geçme sıklığı.
Aynı analizi ‘yazılım’ kelimesi için yaptığınızda yazılımın 2000’li yıllarda kitaplardaki popülaritesinde tepe noktasına ulaştığı ve düşüş eğilimine başladığını görüyoruz.
Yazılım arama sıklığı
Yazılım kelimesinin Google Books’ta geçme sıklığı
Bu yeni dönemin kodlarını, yüksek sesle ilk dile getiren 1999 yılında bir grup vizyoner kanaat önderi tarafından kaleme alınan Cluetrain Manifestosu’dur. Bu manifesto internetin markalar tarafından yanlış algılanır ak sadece satış kanallarına ilave yeni bir kanal olarak görüldüğünü oysa çok ciddi bir devrim olduğunu ifade etmektedir.
İnsanlar arasında sanal ortamda büyük bir tartışma ve sohbet ortamı daha yeni başlamıştır ve ışık hızında ilerleyen bu sohbet ortamı insanların markalarla ilgili markalardan daha hızlı bilgi alışverişinde bulunduğu köklü bir değişimi ifade ettiğini anlatmaktadır.
Cluetrain Manifestosu O yıllarda henüz tam olarak algılanmamış bu devrimi çok doğru biçimde tarif etmiştir. Gerçekten de markalar tüketicilerle aynı seviyede olduğunu kabul etmekte; sosyal medyada süregelen sohbetlerin bir parçası olabilmek için konuşmaktan çok dinleyen, insancıl bir tavır takınmak zorunda kalmıştır.
Bu yeni iletişim dili marka logolarında dahi kendini göstermektedir. Sosyal medya sohbetlerinde büyük harflerle yazmanın karşı tarafa verdiği mesaj karşı tarafı bastırmak amaçlı yüksek perdeden konuşmayı ifade etmektedir.
Marka logolarında da büyük harf kullanımı markaların tepeden bakan tarzını yansıtmaktaydı. İletişim dilindeki devrim Ve yeni anlayışa paralel olarak logolarda da İlk harf dahil tüm harflerin küçük olduğunu gözlemlemekteyiz.
Bunun başarılı bir örneği Arçelik markasının değişen yeni logosudur Arçelik markasının eski logonun uzun yıllar Türkiye üreticilerince en iyi hatırlanan Marc’a logosu olduğu göz önünde bulundur olursa markanın aldığı bu kararın ne denli önemli bir değişikliği ifade ettiği anlaşılmaktadır.
İstatistikler, ‘dikkatlerden kaçıp retweet edilmeyen bir Tweet’in yaşam ömrünün maksimum 2 saat olduğunu ve sonrasında ‘bu Tweet’in bilgi okyanus içinde kaybolduğunu göstermektedir.
iPhone – Pusula Uygulaması
Apple gibi kullanıcı deneyimini daha iyi yapmayı hikayesinin merkezine oturtan bir marka bile kullanıcı deneyimi konusunda ilk zamanlarda iyi olmaktan uzaktı. iPhone telefonlardaki standart pusula uygulaması kullanıcılara pusulanın aktive olması için elleriyle ∞ işareti çizmesi gerektiğini anlatan bir yazıyla direktif veriyordu.
Ancak sonradan geliştirilen kullanıcı arayüzü bu işlemi oyunlaştırarak kullanıcıya bir topu daire etrafında döndürmeye ve etraftaki çizgileri artırmaya teşvik etmektedir. Sonuçta kullanıcıya aynı hareketi yaptırarak pusulanın aktive olması sağlanmaktadır.
Hikaye
Hikaye, bir karakterin önemli bir hedef uğruna karşılaştığı zorlukları yenmek için gösterdiği çabayı anlatan karakter tabanlı senaryodur.
İnsan beyni yaradılıştan hikayeleri dinlemeye programlanmıştır.
İçerikleri ne kadar iyi olursa çağımızın ürün ve hizmet bolluğunda sadece ‘iyi hikayesi’ olan markalar kazanıyor.
En iyi pazarlama, pazarlama gibi görünmeyip hikayeye benzeyendir.
İnsanların satın aldığı ne yaptığınız değildir. İnsanlar gerçekte ürünü neden yaptığınızı, hikayenizi satın alır. Simon Sinek
Amazon.com’un bu tür hızlı tüketim ürünleri için düşündürtmeyen tasarıma farklı bir örnek Amazon Dash butonudur. Çamaşır makinesi, bulaşık makinesi gibi aletlerin önüne yerleştirilen ve üzerine basıldığına internette belirtilen marka deterjanı otomatik sipariş veren akıllı butonla ‘nesnelerin interneti’ çözümü de sunulmaktadır.
Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s